Kontakt: +385 098 162 1324
vl. Željko Solje
Većina vozača svakodnevno toči razne vrste goriva, prema uputi proizvođača i vrsti motora, bez da imalo razmišljaju po čemu se razlikuju pojedine vrste goriva. U Hrvatskoj, na svim benzinskim postajama naći ćete četiri osnovnih vrsta goriva: Eurosuper 95, Super 95, Eurodizel, Dizel i autoplin. Pojedine naftne kompanije u ponudi drže i posebne vrste goriva kao npr. Super plus 98 (INA) ili CLASS goriva (Tifon) koje nude višu oktansku razinu ili manje sumpora. No, vratimo se osnovnim vrstama goriva
Radi se o bezolovnom motornom benzinu, po svim zahtjevima kvalitete i primjenskim svojstvima odgovara istoj vrsti benzina u EU, a kvaliteta ovog benzina potpuno odgovara zahtjevima suvremenih automobila opskrbljenih sofisticiranim motorima i uređajima za pročišćavanje ispušnih plinova.
Gorivo Super 95 je također bezolovni motorni benzin iste oktanske razine kao i Eurosuper 95, ali sadrži više sumpora. Može se koristiti za starije tipove automobila i automobile koji nemaju ugrađen katalitički uređaj za pročišćivanje ispušnih plinova.
Eurodizel odgovara svim zahtjevima kvalitete i primjenskim svojstvima važeće europske norme EN 590:2004. sadržaj sumpora je najviše 50 mg/kg (ppm) što odgovara sadašnjim i budućim (do 2009. godine) zahtjevima kvalitete goriva i emisija u Europi - EURO IV zahtjevi. Kvaliteta potpuno odgovara zahtjevima suvremenih dizelskih automobila opskrbljenih sofisticiranim motorima i uređajima za pročišćavanje ispušnih plinova.
Ova vrsta dizelskog goriva u svim primjenskim osobinama odgovara Eurodizelu, osim što ima veći postotak sadržaja sumpora. Može se koristiti za starije tipove automobila, kao i za sva vozila koja nemaju sustav za pročišćavanje ispušnih plinova.
Ukapljeni naftni plin namijenjen za pogon automobila koji imaju ugrađene plinske uređaje, mješavina je propana i butana. Autoplin se svrstava u energent koji najmanje zagađuje okoliš jer sagorijeva bez dima, čađe i neugodnih mirisa. Osim prednosti koje ima s naslova zaštite okoliša i zdravlja ljudi, prednost korištenja autoplina temelji se i na drugim pogodnostima: visoka ogrjevna vrijednost, visoki oktanski broj, lako isparavanje, lako stvaranje homogenih smjesa i ekonomičnost (niža cijena samog goriva, dulji vijek trajanja motora i katalizatora itd.)
Ina.hr
Električna vozila se električnom energijom pune na stanici za napajanje, tzv. punionici. Pri tome se izmjenična struja na naponu javne elektroenergetske mreže pretvara u istosmjernu struju za punjenje baterija na naponu koji odgovara bateriji, odnosno potrebama vozila. Tim procesom upravlja sustav za nadzor baterije.Zahvaljujući nižim cijenama, izdržljivijim baterijama, sve većem broju punionica i novim modelima ove godine je broj električnih automobila u svijetu premašio dva milijuna. Još je 2005. godine broj automobila na baterijski pogon iznosio tek par stotina globalno. Prije dvije godine probijena je granica od milijun vozila, da bi tijekom prošle godine prodaja skočila za 60 posto. Prema podacima istraživanja agencije International Energy, tijekom 2016. u Europu, Kinu i Sjedinjene Države otišlo je 90 posto svih prodanih električnih vozila. U pojedinim europskim tržištima rast je bio tako brz da su e-vozila počela preuzimati udjele benzincima i dizelašima. Gotovo trećina prodanih novih auta u Norveškoj bili su električni. Slijede Nizozemska sa 6,4 i Švedska s 3,4 posto. U agenciji International Energy procjenjuju kako će na svijetu do 2030. biti 140 milijuna električnih automobila ukoliko se vlade svijeta nastave pridržavati Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama.
Hibridni automobili su oni koji za pokretanje koriste dva ili više izvora energije, umjesto jednog kao kod tradicionalnih automobila. Najčešća je kombinacija benzinskog ili dizelskog motora s elektromotorom, kao što je to slučaj kod Toyote Prius. Hibridni automobili su odnedavno postali vrlo popularni jer imaju znatno manju emisiju štetnih plinova koji onečišćuju zrak i uzrokuju kisele kiše (ugljikov dioksid i drugi).S obzirom na autonomnost električnoga pogona, hibridi se dijele na djelomične i potpune. Potpuni hibrid je po definiciji onaj kojem je omogućena vožnja vozilom pogonjenim samo elektromotorom. U tom slučaju elektromotor ima u pravilu barem jednu trećinu snage motora s unutarnjim izgaranjem. Kod djelomičnog hibrida elektromotor služi samo kao pomoć motoru s unutarnjim izgaranjem. Stoga je djelomični hibrid i znatno jeftiniji, ali kako je dodatna snaga koju on razvija manja, i ušteda goriva je manja. Naime, vozila s CO2 emisijom nižom od 70 g/km oslobođena su plaćanja eko komponente.