Autoservis

Solje

Kontakt: +385 098 162 1324

vl. Željko Solje

Namjena ulja

Motorna ulja koriste se za podmazivanje različitih unutarnjih dijelova motora u vozilima.


Glavna namjena je smanjiti trošenje dijelova motora koji se vrte velikim brzinama i zbog toga stvaraju jako trenje.

Pored smanjenja trošenja dijelova, motorna ulja štite od korozije, ispunjavaju neravnine materijala te hlade motor.

Od čega se proizvode

Motorna ulja proizvode se na bazi naftnih derivata, a razlikujemo:

  • mineralna
  • sintetička
  • polusintetička
  • Najčešće su mješavina baznih ulja koji se sastoje od ugljikovodika, polialfaolefina (PAO) i olefina s organskim sastojcima, koji se uglavnom sastoje od ugljika i vodika.

    Kada se govori o uljima visoke kvalitete, 20 % od ukupnih količina motornih ulja otpada na estere.

    Kako djeluju

    Motorna ulja stvaraju zaštitni premaz na dijelovima motora koji se dodiruju i klize jedan po drugome kako bi se smanjio direktan kontakt među njima, a time se smanjuje temperatura i zaštićuju dijelovi motora.

    U benzinskim motorima klipni prsten izlaže ulje najvišoj temperaturi od 160 °C, dok u dizelskim motorima to mogu biti i temperature iznad 315 °C. Viskoznija motorna ulja stvaraju tanji premaz na dijelovima motora na ovako visokim temperaturama.

    Motorna ulja sprječavaju ulazak kisika u njih, a time se smanjuje korozija, odnosno hrđa. U mnoga se motorna ulja dodaju inhibitori korozije, a mnoga imaju i deterdžente i disperzante koji pomažu da motor ostane čist, te da se ne stvaraju naslage starog ulja.

    Zbog stalnog trenja u motoru stvaraju se mikroskopske čestice materijala koje mogu dospjeti u ulje. Kako bi ono uvijek bilo čisto, postoje uljni filteri. U njima ostaju sitni dijelovi koji bi mogli oštetiti motor, pa je ovo veoma važan dio kojeg je potrebno redovito održavati i mijenjati.

    Vrste motornih ulja

    Na kanticama ulja obično nailazimo na dvije oznake : API (American Petroleum Institute) i ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles), kvalitetna ulja moraju imati ispisane obje specifikacije na pakiranju, a razumijevanje istih je vrlo važno za odabir kvalitetnog ulja bilo za benzinske ili diesel motore.

    Posebno provjerite originalnost pakiranja ulja i maziva. Kada birate koje ćete ulje staviti u motor svojeg vozila, trebate pogledati u priručnik vozila kako bi ste saznali gradaciju viskoziteta namjenjenog motoru vašeg vozila.

    Viskozitet ulja ovisi o temperaturi, a označava protočnost motornog ulja kroz motor. Rjeđa motorna ulja lakše teku pri niskim temperaturama, te daju bolji i brži start pri nižim temperaturama, dok gušća motorna ulja lakše teku i daju bolji start pri visokim temperaturama.

    API Ova specifikacija je još podjeljena na dvije podkategorije (za putnička vozila) a to su :

  • S – za benzinske motore
  • C – za diesel motore
  • Pretežno na većini pakiranja motornih ulja podijeljeno su ispisane i jedna i druga podkategorija po API, npr. SL/CF (prva oznaka SL je za benzinske motore , druga oznaka CF je za diesel motore) tj. kvalitetna ulja moraju imati ispisanu i jednu i drugu podkategoriju !

    Tablica starosti pojedinih specifikacija ulja po API prema godištima kada su uvedena slijedi ovako:

    BENZINSKI MOTORI

  • SG – Uvedena 1989. g. sadrži aditiv protiv stvaranja uljnog taloga.
  • SH – Uvedena 1993. g. ispunjava iste norme testiranja kao ranija SG specifikacija , ali uključuje maksimalan udio fosfora od 0.12% , također ima bolju stabilnost i otpornost te sadrži dodatne aditive za suzbiljanje stvaranja pjene i isparavanja.
  • SJ – Uvedena 1996. g. ispunjava iste normative testiranja kao SG/SH specifikacije , ali uključuje maksimalan udio fosfora od 0.10% , također sa varijacijama poboljšanih aditiva za suzbiljanje stvaranja pjene i isparavanja te za bolju otpornost i stabilnost ulja.
  • SL – Uvedena 2001. g. specifikacija dodatno poboljšana u odnosu na ranije , posebno pogodna i testirana za sve nove moderne motore , također zadovoljava sve trenuto propisane ekološke standarde.
  • SM – Uvedena u 11 mj. 2004. g., uključuje poboljšanu oksidacijsku otpornost , dodatne zaštitne aditive protiv stvaranja taloga i habanja , bolju zaštitu i efikasnije podmazivanje na nižim temperaturama te premašuje potrebne intervale izmjene ulja u odnosu na starije specifikacije.
  • SN – Uvedena 2012. godine
  • Sve ranije specifikacije uvedene prije SL su za današnje moderne motore zastarjele , pogodne su za neke starije motore jer su podvrgnute normama testiranja koje su važile više od 10g. unazad te ne pružaju istu razinu zaštite kao SL i SM specifikacije ulja.

    DIESEL MOTORI

  • CD – Uvedena 1955. g. ispunjava međunarodne standarde za turbo diesel motore, testiranje je provedeno samo na jednocilindričnom test motoru.
  • CE – Uvedena 1984. g. sa dodatcima za smanjivanje potrošnje ulja te protiv zgušnjavanja, trošenja klipova i stvaranja taloga na klipovima, testiranje je provedeno na višecilindričnom test motoru.
  • CF4 – Uvedena 1990. g. sa dodatno poboljšanim aditivima za smanjivanje potrošnje ulja i stvaranja taloga na klipovima, testiranje je provedeno na eko test motoru sa niskom emisijom ispušnih plinova.
  • CF – Uvedena 1994. g. modernizirana verzija CD specifikacije, testiranje je ponovno provedeno na jednocilindričnom, ali i eko test motoru sa niskom emisijom ispušnih plinova. Ulje namijenjeno za diesel motore sa izravnim ubrizgavanjem.
  • CF2 – Uvedena 1994. godine, efikasno štiti cilindare od stvaranja taloga te habanja klipnih prstenova. Ulje namijenjeno za dvotaktne diesel motore.
  • CG4 – Uvedena 1994. godine, dodatno usavršena CF4 specifikacija, poboljšana oksidacijska otpornost i stabilnost ulja, smanjeno trošenje klipova i stvaranje taloga na klipovima te dodani aditivi protiv stvaranja čađe, testiranje je provedeno na test motoru za čiji je pogon korišteno diesel gorivo sa niskim udjelom sumpora.
  • CH4 – Uvedena 1998. godine, usavršena CG4 specifikacija , sadrži dodatna poboljšanja protiv stvaranja čađe , dodatno umanjeno trošenje klipova i stvaranje taloga na klipovima, obuhvaća mnogo opsežnije testiranje na test motoru za čiji pogon je korišteno diesel gorivo sa niskim i visokim udjelom sumpora.
  • CI4 – Uvedena 2002. godine, razvijeno da udovoljava ekološkim normama 2004.godine, posebno pogodno za diesel motore sa EGR(exhaust gas recirculation) sistemima te za diesel motore za čiji se pogon koristi diesel gorivo sa udjelom sumpora do 0.5 %. Može se koristiti i u motorima kod kojih su specificirana API: CD, CE, CF4, CG4 i CH4 ulja.
  • Sve ranije specifikacije uvedene prije CH4 su za današnje moderne motore zastarjele, pogodne su za neke starije motore jer su podvrgnute normama testiranja koje su važila više od 10g. unazad te ne pružaju istu razinu zaštite kao CH4 & CI4 specifikacije ulja. Posebno poželjno koristiti ulja specifikacija – SL, SM, CH4, CI4