Kontakt: +385 098 162 1324
vl. Željko Solje
Motorna ulja koriste se za podmazivanje različitih unutarnjih dijelova motora u vozilima.
Glavna namjena je smanjiti trošenje dijelova motora koji se vrte velikim brzinama i zbog toga stvaraju jako trenje.
Pored smanjenja trošenja dijelova, motorna ulja štite od korozije, ispunjavaju neravnine materijala te hlade motor.
Motorna ulja proizvode se na bazi naftnih derivata, a razlikujemo:
Najčešće su mješavina baznih ulja koji se sastoje od ugljikovodika, polialfaolefina (PAO) i olefina s organskim sastojcima, koji se uglavnom sastoje od ugljika i vodika.
Kada se govori o uljima visoke kvalitete, 20 % od ukupnih količina motornih ulja otpada na estere.
Motorna ulja stvaraju zaštitni premaz na dijelovima motora koji se dodiruju i klize jedan po drugome kako bi se smanjio direktan kontakt među njima, a time se smanjuje temperatura i zaštićuju dijelovi motora.
U benzinskim motorima klipni prsten izlaže ulje najvišoj temperaturi od 160 °C, dok u dizelskim motorima to mogu biti i temperature iznad 315 °C. Viskoznija motorna ulja stvaraju tanji premaz na dijelovima motora na ovako visokim temperaturama.
Motorna ulja sprječavaju ulazak kisika u njih, a time se smanjuje korozija, odnosno hrđa. U mnoga se motorna ulja dodaju inhibitori korozije, a mnoga imaju i deterdžente i disperzante koji pomažu da motor ostane čist, te da se ne stvaraju naslage starog ulja.
Zbog stalnog trenja u motoru stvaraju se mikroskopske čestice materijala koje mogu dospjeti u ulje. Kako bi ono uvijek bilo čisto, postoje uljni filteri. U njima ostaju sitni dijelovi koji bi mogli oštetiti motor, pa je ovo veoma važan dio kojeg je potrebno redovito održavati i mijenjati.
Posebno provjerite originalnost pakiranja ulja i maziva. Kada birate koje ćete ulje staviti u motor svojeg vozila, trebate pogledati u priručnik vozila kako bi ste saznali gradaciju viskoziteta namjenjenog motoru vašeg vozila.
Viskozitet ulja ovisi o temperaturi, a označava protočnost motornog ulja kroz motor. Rjeđa motorna ulja lakše teku pri niskim temperaturama, te daju bolji i brži start pri nižim temperaturama, dok gušća motorna ulja lakše teku i daju bolji start pri visokim temperaturama.
API Ova specifikacija je još podjeljena na dvije podkategorije (za putnička vozila) a to su :
Pretežno na većini pakiranja motornih ulja podijeljeno su ispisane i jedna i druga podkategorija po API, npr. SL/CF (prva oznaka SL je za benzinske motore , druga oznaka CF je za diesel motore) tj. kvalitetna ulja moraju imati ispisanu i jednu i drugu podkategoriju !
Tablica starosti pojedinih specifikacija ulja po API prema godištima kada su uvedena slijedi ovako:
BENZINSKI MOTORI
Sve ranije specifikacije uvedene prije SL su za današnje moderne motore zastarjele , pogodne su za neke starije motore jer su podvrgnute normama testiranja koje su važile više od 10g. unazad te ne pružaju istu razinu zaštite kao SL i SM specifikacije ulja.
DIESEL MOTORI
Sve ranije specifikacije uvedene prije CH4 su za današnje moderne motore zastarjele, pogodne su za neke starije motore jer su podvrgnute normama testiranja koje su važila više od 10g. unazad te ne pružaju istu razinu zaštite kao CH4 & CI4 specifikacije ulja. Posebno poželjno koristiti ulja specifikacija – SL, SM, CH4, CI4